¦wiêto Mi³osierdzia Bo¿ego, ma najwy¿sz± rangê w¶ród wszystkich postaci nabo¿eñstwa do Mi³osierdzia Bo¿ego, które zosta³y objawione s. Faustynie. Po raz pierwszy o ustanowieniu tego ¶wiêta mówi³ Pan Jezus w P³ocku w 1931 roku, gdy przekazywa³ sw± wolê, co do powstania obrazu:
Ja pragnê, aby by³o Mi³osierdzia ¶wiêto. Chcê, aby ten obraz, który wymalujesz pêdzlem, by³ uroczy¶cie po¶wiêcony w pierwsz± niedzielê po Wielkanocy; ta niedziela ma byæ ¶wiêtem Mi³osierdzia (Dz.49).
Wybór pierwszej niedzieli po Wielkanocy na ¶wiêto Mi³osierdzia ma swój g³êboki sens teologiczny, który wskazuje na ¶cis³y zwi±zek, jaki istnieje pomiêdzy wielkanocn± tajemnic± Odkupienia a tajemnic± mi³osierdzia Bo¿ego. Ten zwi±zek podkre¶la jeszcze nowenna z koronki do Mi³osierdzia Bo¿ego, poprzedzaj±ca to ¶wiêto, która rozpoczyna siê w Wielki Pi±tek. Swiêto jest nie tylko dniem szczególnego uwielbienia Boga w tajemnicy mi³osierdzia, ale tak¿e czasem ³aski dla wszystkich ludzi.
Pragnê - powiedzia³ Pan Jezus - aby ¶wiêto Mi³osierdzia by³o ucieczk± i schronieniem dla wszystkich dusz, a szczególnie dla biednych grzeszników (Dz.699).
Dusze gin± mimo mojej gorzkiej mêki. Dajê im ostatni± deskê ratunku, to Jest ¶wiêto Mi³osierdzia mojego. Je¿eli nie uwielbi± mi³osierdzia mojego, zgin± na wieki (Dz.965).
Wielko¶æ tego ¶wiêta mierzy siê miar± niezwyk³ych obietnic, jakie Pan Jezus z tym ¶wiêtem zwi±za³.
Kto w dniu tym przyst±pi do ¬ród³a ¯ycia - powiedzia³ Chrystus - ten dost±pi zupe³nego odpuszczenia win i kar (Dz.300).
W dniu tym otwarte s± wnêtrzno¶ci mi³osierdzia mego, wylewam ca³e morze ³ask na dusze, które siê zbli¿± do ¼ród³a mi³osierdzia mojego; (. . .) niech siê nie lêka zbli¿yæ do mnie ¿adna dusza, chocia¿by grzechy jej by³y jako szkar³at (Dz.699).
Aby skorzystaæ z tych wielkich darów, trzeba wype³niæ warunki nabo¿eñstwa do Mi³osierdzia Bo¿ego (ufno¶æ w dobroæ Boga i czynna mi³o¶æ bli¼niego) oraz byæ w stanie ³aski u¶wiêcaj±cej (po spowiedzi ¶wiêtej) i godnie przyj±æ Komuniê ¶wiêt±.
Nie znajdzie ¿adna dusza usprawiedliwienia - wyja¶ni³ Jezus - dopóki nie zwróci siê z ufno¶ci± do mi³osierdzia mojego, i dlatego pierwsza niedziela po Wielkanocy ma byæ ¶wiêtem Mi³osierdzia, a kap³ani maj± w dniu tym mówiæ duszom o tym wielkim i niezg³êbionym mi³osierdziu moim (Dz.570).
Ja pragnê, aby by³o Mi³osierdzia ¶wiêto. Chcê, aby ten obraz , który wymalujesz pêdzlem, ¿eby by³ uroczy¶cie po¶wiêcony w pierwsz± niedzielê po Wielkanocy. Ta niedziela ma byæ ¶wiêtem Mi³osierdzia (Dz. 49)
Pragnê, a¿eby pierwsza niedziela po Wielkanocy by³a ¶wiêtem Mi³osierdzia (Dz. 299)
Pro¶ wiernego s³ugê mojego, ¿eby w dniu tym powiedzia³ ¶wiatu ca³emu o tym wielkim mi³osierdziu moim, ¿e kto w dniu tym przyst±pi do ¬ród³a ¯ycia, ten dost±pi zupe³nego odpuszczenia win i kar (Dz. 300)
Niedziela, 28.IV.1935. Niedziela Przewodnia, czyli ¶wiêto Mi³osierdzia Pañskiego, zakoñczenie Jubileuszu Odkupienia. Kiedy¶my posz³y na tê uroczysto¶æ, serce mi bi³o z rado¶ci, ¿e te dwie uroczysto¶ci z sob± s± tak ¶ci¶le z³±czone. Prosi³am Boga o mi³osierdzie dla dusz grzesznych. Kiedy siê koñczy³o nabo¿eñstwo i kap³an wzi±³ Przenaj¶wiêtszy Sakrament, aby udzieliæ b³ogos³awieñstwa, wtem ujrza³am Pana Jezusa w takiej postaci, jako jest na tym obrazie. Udzieli³ Pan b³ogos³awieñstwa i promienie te rozesz³y siê na ca³y ¶wiat. Wtem ujrza³am jasno¶æ niedostêpn± na kszta³t mieszkania kryszta³owego, utkanego z fal jasno¶ci nieprzystêpnej ¿adnemu stworzeniu ani duchowi. Do tej jasno¶ci trzy drzwi - i w tej chwili wszed³ Jezus w takiej postaci, jako jest na tym obrazie, do onej jasno¶ci - w drzwi drugie, do wnêtrza jedno¶ci. Jest to Jedno¶æ Troista, która jest niepojêta, nieskoñczono¶æ. Wtem us³ysza³am g³os - ¦wiêto to wysz³o z wnêtrzno¶ci mi³osierdzia mojego i jest zatwierdzone w g³êboko¶ciach zmi³owañ moich. Wszelka dusza wierz±ca i ufaj±ca mi³osierdziu mojemu dost±pi go - Cieszy³am siê niezmiernie dobroci± i wielko¶ci± Boga swego.
(Dz. 420)Nie znajdzie ¿adna dusza usprawiedliwienia, dopok±d siê nie zwróci z ufno¶ci± do mi³osierdzia mojego i dlatego pierwsza niedziela po Wielkanocy ma byæ ¶wiêtem Mi³osierdzia, a kap³ani maj± w dniu tym mówiæ duszom o tym wielkim i niezg³êbionym mi³osierdziu moim (Dz. 570)
Córko moja, mów ¶wiatu ca³emu o niepojêtym mi³osierdziu moim. Pragnê, aby ¶wiêto Mi³osierdzia by³o ucieczk± i schronieniem dla wszystkich dusz, a szczególnie dla biednych grzeszników. W tym dniu owarte s± wnêtrzno¶ci mi³osierdzia mojego, wylewam ca³e morze ³ask na dusze, które siê zbli¿± do ¼ród³a mi³osierdzia mojego; która dusza przyst±pi do spowiedzi i Komunii ¶w., dost±pi zupe³nego odpuszczenia win i kar; w tym dniu otwarte s± wszystkie upusty Bo¿e, przez które p³yn± ³aski; niech siê nie lêka zbli¿yæ do mnie ¿adna dusza chocia¿by grzechy jej by³y jako szkar³at. Mi³osierdzie moje jest tak wielkie, ¿e przez ca³± wieczno¶æ nie zg³êbi go ¿aden umys³, ani ludzki ani anielski. Wszystko co istnieje wysz³o z wnêtrzno¶ci mi³osierdzia mojego. Ka¿da dusza w stosunku do Mnie rozwa¿aæ bêdzie przez wieczno¶æ ca³± mi³o¶æ i mi³osierdzie Moje. ¦wiêto mi³osierdzia wysz³o z wnêtrzno¶ci moich, pragnê, aby uroczy¶cie obchodzone by³o w pierwsz± niedzielê po Wielkanocy. Nie zazna ludzko¶æ spokoju, dopok±d nie zwróci siê do ¼ród³a mi³osierdzia mojego (Dz. 699)
Dusze gin± mimo mojej gorzkiej mêki. Dajê im ostatni± deskê ratunku, to jest ¶wiêto Mi³osierdzia mojego. Je¿eli nie uwielbi± mi³osierdzia mojego, zgin± na wieki. Sekretarko mojego mi³osierdzia pisz, mów duszom o tym wielkim mi³osierdziu moim, bo bliski jest dzieñ straszliwy, dzieñ mojej sprawiedliwo¶ci. (Dz. 965)
Pragnê udzieliæ odpustu zupe³nego duszom które przyst±pi± do spowiedzi i Komunii ¶w. w to ¶wiêto Mi³osierdzia mojego (Dz. 1109)
Córko Moja, powiedz, ¿e ¶wiêto Mi³osierdzia mojego wysz³o z wnêtrzno¶ci [moich] dla pociechy ¶wiata ca³ego. (Dz. 1517)